Son yıllarda, Cumhuriyet dönemindeki en büyük reformlarından birine şahitlik ediyoruz. Devletimiz geçmiş zamanlardaki hataları yapmadan güzel bir vizyon çizdi ve ülkemiz o vizyon yolunda ilerliyor. Dünyada kimsenin tahmin edemediği pandemik koşullar her şeyde olduğu gibi hedeflere ulaşmada da sorun oluşturdu. Sorun demeyelim de gecikmeler oldu. Bu ön görülebilir bir durum olmadığı için yönetimsel hatadan bahsedemeyiz.
Reformlar, geleceği hedefleyen vizyon içerdiği sürece faydalı hareketlerdir. Sürekli olmamak kaydıyla reformların gerçekleştirme sıklığı artmalıdır. Dünya hızla değişiyor, bu değişime devlet yönetimini de uyumlaştırmak gerekiyor. Minör gereksinimleri değişim ile majör gereksinimleri reformlarla gerçekleştirmek gerektiği kanaatindeyiz.
Kamudaki dönüşümü sağlamak aslında bir vizyon meselesi. Ülkeyi yönetmeye talip olacak lider adayının, kamudaki bu dönüşümü gerçekleştirmesi konusunda net bir irade ortaya koyması gerekiyor. Nitekim Cumhurbaşkanımız Sn. Recep Tayyip ERDOĞAN, bu konuda defaatle çalışma yapılacağını dile getirmiştir. Lakin stratejik olarak hedefte bir sıkıntı bulunmamasına rağmen, operasyonel çalışmalarla stratejik hedeflerin altı doldurulamamıştır maalesef. Bu yolda çok daha disiplinli, yoğun, öncelikli çalışmalar yapılması gerekiyor. Kamudaki bu dönüşüm, reform aracı ile kısa zamanda siyasi ve devletsel iradede çözüme kavuşturulabilir bir konudur.
2019 yılında Kalkınma Bakanlığının oluşturmuş olduğu on birinci kalkınma planında, kurumsal yönetime atıf bölümler hatta özel ihtisas komisyon raporu bulunmaktadır. Raporun kurumsal yönetime dair 2023 yılı için belirlenmiş hedefleri aşağıdaki gibidir:
On Birinci Kalkınma Planı (2023 Yılı) Hedefleri
Yukarıda ifade edilen uzun vadeli plan perspektifinin bütününe 11. Plan dönemi içerisinde erişilemeyeceği ancak, kalkınma planları içerisinde kurumsal yönetim konusu ilk defa ele alındığı için bu anlamda beş yıllık perspektifte kamuda bu anlamda bir farkındalık oluşturulmasının esas olduğu kabul edilmiştir. Bu sebeple plan hedefleri aşağıdaki gibi belirlenmiştir:
· Kamu yönetiminde kurumsal yönetim değerlerinin ve yenilikçilik unsurunun ne düzeyde benimsendiğinin tam olarak tespit edilmesi ve bu tespitten hareketle kamu kurumlarında kurumsal yönetim farkındalığının arttırılması.
· Kamu yönetiminde insan kaynakları yönetiminde yenilikçilik iklimini geliştirecek sistem değişikliklerinin belirlenmesi ve tanımlanması.
· Kanıta dayalı karar verme ve politika yapmanın yaygınlaştırılabilmesi için gerekli teknolojik ve yöntemsel altyapının kullanılabilir hale getirilmesi.
· Kamu yönetiminde farklı ölçeklerde bütünleşik yenilikçilik örneklerinin gelişiminin desteklenmesi ve yaygınlaştırılması.
Bu hedefler gözden geçirilerek revize edilmeli ve 2023 yılı hedeflerinin revize edilmiş halleri 2025 yılına evrilmelidir. Tarihe not düşmek adına paylaşmakta fayda var. 2025 yılı ülkemiz için en somut şekilde hissedilecek yükseliş döneminin başlangıcı olacaktır. 2025 yılında dünya eskisi gibi olmayacak. Yeni çağın başlamasıyla birlikte, 2021 yılında değişmeye başlayan geçiş süreci 2025 yılında tamamlanacak. Ülkemiz yeni çağın süper güçlü ülkelerinden birisi olacak.
Burada atılması gereken en önemli adım yeni çağın kadrolarını oluşturmak. Çünkü tarih bize göstermiştir ki, reform sonrası üzerinde durulması gereken en önemli husus yönetim kadrolarıdır. Devletimizin kaht-ı rical durumuna düşmemesi için yeni çağı yeni kadrolarla karşılamak elzemdir.
İlk yorum yapan siz olun